تغییر سایز متن
-
+
abfa-bushehr.ir
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا بیان کرد:
تکمیل آب‌شیرین‌کن‌ها؛ تنها راه کاهش وابستگی آبی استان بوشهر
به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفتگوی اختصاصی با خبر گزاری ایسنا گفت: هیچ گزینه جایگزینی در این استان برای منابع آبی که از استان‌های همجوار می‌آید، وجود ندارد و تنها راه تکمیل پروژه آب‌شیرین‌کن‌ها است.

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفتگوی اختصاصی با خبر گزاری ایسنا گفت: هیچ گزینه جایگزینی در این استان برای منابع آبی که از استان‌های همجوار می‌آید، وجود ندارد و تنها راه تکمیل پروژه آب‌شیرین‌کن‌ها است.

عبدالحمید حمزه‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بخش عمده آب شرب مصرفی در استان بوشهر از طریق استان‌های همجوار تامین می‌شود در راستای کاهش وابستگی اقدامات خوبی صورت گرفته که یکی از اقدامات مهم در این زمینه توسعه تاسیسات آبشیرین‌کن در نوار ساحلی استان است.

وی اضافه کرد: شیرین‌سازی آب دریا یکی از مهمترین راهکارها است که در این راستا تلاش داریم با رفع موانع و مشکلات، زمینه تسریع در ساخت و تکمیل این پروژه‌ها فراهم شود.

وی به هزینه‌های بسیار بالای شیرین‌سازی آب دریا اشاره کرد و ادامه داد: هزینه تمام شده یک متر مکعب آب در آب‌شیرین‌کن گاهی تا 6 برابر نسبت به آب‌های طبیعی است از آن طرف همین آب با قیمت بسیار ناچیز به دست مردم می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تصریح کرد: طرح‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر با ظرفیت 96 هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دست اجرا است که ظرفیت 20 تا 30 هزار مترمکعب در شبانه‌روز آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حمزه‌پور عنوان کرد: هم اکنون در شهر بوشهر یک پروژه آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ظرفیت 22 هزار و 500 مترمکعب در مدار تولید است همچنین دو پروژه مهم آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر در دست اجرا است که یکی دارای ظرفیت 17 هزار مترمکعب و دیگری 35 هزار مترمکعب است و در مجموع 52 هزار مترمکعب ظرفیت دارند.

وی با بیان اینکه به اینکه فاز اول پروژه آب‌شیرین‌کن 17 هزار مترمکعبی بوشهر به‌زودی وارد مدار تولید می‌شود، افزود: فاز اول این پروژه پنج هزار مترمکعب ظرفیت دارد و کل پروژه نهایتا تا سال آینده افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه 40 هزار مترمکعب آب از طریق شیرین‌سازی دریا تامین می‌شود، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 20 هزار تا 30 هزار مترمکعب به این ظرفیت اضافه شود.

حمزه‌پور با اشاره به اینکه طرح ایجاد تاسیسات آب‌شیرین‌کن به روش BOO و با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با برگزاری مناقصه سرمایه گذار برای قرارداد ساخت آب‌شیرین‌کن انتخاب می‌شود و متن قرارداد بدون دخل و تصرف شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر و با نظر وزارت نیرو بسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان قرار داد آب‌شیرین‌کن‌ها در بوشهر 15 ساله است، اضافه کرد: از زمان تولید آب مطابق با قیمت توافقی و متناسب با در نظر گرفتن ضریب تورم بانک مرکزی دولت به صورت تضمینی سالیانه آب را از سرمایه‌گذار می‌خرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به لزوم رفع مشکلات و موانع پیش روی احداث تاسیسات آب‌شیرین‌کن تاکید کرد: مشکلات سرمایه‌گذاران از جمله محدودیت‌های مالی و تسهیلات باید رفع شود و این امر نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها است.

حمزه‌پور کاهش مدت زمان نوبت‌بندی آب در استان بوشهر گفت: 25 درصد آب مورد نیاز استان بوشهر از رودخانه شاپور، چشمه ساسان و چاه‌های سر بالا تامین می‌شد که اینها پارسال با توجه به کاهش نزولات آسمانی 30 تا 40 درصد کاهش ذخیره آبی داشتند و همین موضوع سبب شد 30هزار متر مکعب از این طریق را از دست داده‌ایم و همین موضوع منجر به کاهش زمان نوبت آبگیری در استان شده است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر هیچ منبع جایگزینی در استان بوشهر برای منابع آبی که از استان‌های همجوار می‌آید، وجود ندارد و تنها راه آب‌شیرین‌کن‌ها هستند، تاکید کرد: در طول یک تا دو سال آینده وابستگی آبی استان بوشهر به آب‌شیرین‌کن‌ها به 40 درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اینکه میانگین آب تولیدی مورد نیاز هر فرد در این استان استاندارد و معادل 300 لیتر است اما فرسودگی شبکه‌های آبی و مصارف غیرشرب مشکل‌ساز شده است، تصریح کرد: توسعه شهرها در استان بوشهر همراه با توسعه زیرساخت‌های شبکه و تاسیسات آب ـآشامیدنی نبوده است با این حجم آب تولیدی استان بوشهر نباید جیره‌بندی آب وجود داشته باشد.

حمزه‌پور با بیان اینکه سازمان‌ها و ادارات دولتی استان بوشهر 200میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بدهی دارند، اظهار کرد: در صورت پرداخت این هزینه می‌توان آن را صرف نوسازی خطوط لوله و پرداخت حقوق کارگران برای ارائه خدمات کرد.

تاریخ:
1400/08/12
تعداد بازدید:
508
منبع:
نویسنده:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
استفاده از مطالب و اخبار وب سایت تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.
Powered by DorsaPortal